Zoeken

Hoe een diëtist ontbijt

Bijgewerkt op: 18 jan.

Ontbijten vind ik heerlijk! Na een goede nachtrust schuif ik graag aan aan de ontbijttafel. Wat mijn favoriete ontbijtjes zijn deel ik graag met jullie.


Allereerst: wat is een gezond ontbijt? Het is fijn als je ontbijt voldoende eiwit en vezels bevat en juist weinig suikers en slechte vetten. Natuurlijk moet je ontbijt lang een verzadigd gevoel geven, waardoor je niet snel grijpt naar een ongezonde snack in de loop van de ochtend.

Mijn favoriet is een schaaltje lekkere dikke magere kwark met een handje blauwe bessen, frambozen of aardbeien erdoor. In de winter gebruik ik hier diepvriesfruit voor, dat ik de avond ervoor in de koelkast laat ontdooien. In de zomer trakteer ik mij op vers fruit, heerlijk! Om aan voldoende vezels te komen, voeg ik een eetlepel gebroken lijnzaad of chiazaad toe. Je kunt hier ook kiezen voor een eetlepel brinta of havermout, pitten of (ongezouten) noten. Daarbij drink ik een flinke beker thee. In mijn mok past zeker 500 ml, dus ik ben dan al aardig op weg naar voldoende vocht op een dag.

Warm ontbijt

Als ik trek heb in een warm ontbijt, dan kies ik graag voor brinta gemaakt met (plantaardige) melk. Zelf vind ik sojamelk erg lekker in combinatie met brinta, maar ook andere soorten plantaardige melk of magere, halfvolle of volle melk zijn prima. Stukjes appel of banaan en door en een snufje kaneel, maken ook dit ontbijtje voor mij een heerlijke gezonde traktatie in de ochtend. Ook hier drink ik graag een flinke beker thee bij.


Ontbijten met volkorenbrood of crackers is ook erg gezond en lekker. Zelf kies ik hier meestal niet voor, omdat ik dit bij de lunch al eet en ik het prettig vind om lekker te variëren met mijn voeding over de dag.


Mug cake

Heb je zin in een lekker luxe ontbijtje? Misschien is het volgende recept lekker om eens uit te proberen.


Ingrediënten (basis)

- een banaan

- een ei

- 2 eetlepels havermout


Hoe maak je het?

Prak een banaan fijn met een vork. Voeg een ei en de havermout toe en meng dit goed. Giet het beslag vervolgens in een ingevet kopje en verwarm het geheel ongeveer 2 minuten in de magnetron.


Variatietips

Je kunt ook een eetlepel rozijnen door het beslag mengen voor een zoetere smaak. Gehakte noten zorgen voor een heerlijke nootachtige smaak. Appel zorgt voor een frisse touch. En een snufje kaneel geeft die heerlijke koeksmaak aan je mugcake. Volop variatiemogelijkheden dus!


47 weergaven